top of page

אמרנט

עודכן: 23 באפר׳ 2020


אמרנט הוא סופר חלבון, יותר מכל דגן אחר ו-ללא גלוטן. עשיר מאוד בסידן, מגנזיום, סיבים וברזל. עשיר ברוב וויטמיני B. מחזק את העצמות בגלל כמות הסידן הגדולה, עוזר לעיכול בגלל הסיבים, מוריד כולסטרול, מוריד לחץ דם ועוזר לתחושת שובע. בהינדית הוא נקרא -“זרע המלכות” – רג’ירה, ומכינים ממנו קמח נטול גלוטן, קציצות, דייסה, חטיפים ו-פופקורן-אמרנט.

גרגרי האמרנט (Amaranth) נחשבים לדגן פלא למרות שמבחינה בוטנית הם אינם דגן אמיתי. לאמרנט יתרונות רבים על פני דגנים אמיתיים. תכולת החלבון שלו גבוהה יחסית לדגנים ועומדת על 15 עד 18 אחוזים, והוא אינו חסר את חומצת האמינו ליזין שחסרה בדגנים כמו חיטה ואורז וחומצת האמינו מתיונין שחסרה בקטניות. הגרגרים הקטנים עשירים גם בסידן, ברזל, נחושת, מגנזיום ובוויטמינים A ו- C. לאמרנט גם תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים (פי שלושה מחיטה) והוא מכיל פי שניים יותר סידן מאשר חלב (אם כי הסידן שבו פחות זמין לספיגה מהסידן שבמוצרי החלב). בנוסף לכך האמרנט מכיל שישה עד 10 אחוזי שומן, רובו בלתי רווי והוא עשיר בחומצת שומן לינולאית (אומגה 3). האמרנט מכיל גם טוקוטריאנול - נגזרת של ויטמין E שיכולה לסייע בהורדת רמות הכולסטרול בדם. הוא אינו מכיל גלוטן ולכן הוא מתאים גם לחולי צליאק.


אז מה אפשר להכין ממנו?? תבשיל - כמו קינואה בדיוק דייסה פופקורן- מיני פופקורן. לא אכביד במילים.. אצרף לכם סרטון מגניב איך להכין ממנו את המיני פופקורן- אני עשיתי היום- שילבתי בסלט. יצא מושלם!!! קל ופשוט!

אז שווה לנסות, מגוון את הקינואה, הכוסמת והדוחן, מגניב וטעים, שונה מהמוכר וממש 2 דק עשייה. ללא גלוטן או סוכר אז מתאים לנו בהחלט! אפשר לצרף את מה שיוצא לסלט (בהמשך גם ליוגורט), או גם סתם לשים שמן זית וקצת מלח ולאכול עם כפית (אבל נראה לי די יבש).

ייתרון נוסף הוא שאפשר להכין כמות יותר גדולה ולאחסן אחרי שמתקרר בצנצנת לימים הבאים. ועוד ייתרון שאפשר גם לקחת את זה כפחמימה זמינה לטיול או לחו״ל... רק לפזר על סלט ויש ארוחת פחמימה ללא צורך בחימום או מקרר.

אז בקצרה- מה עושים: מלהיטים סיר קטן (בלי שמן) עד שיהיה ממש חם. (כדי לדעת שחם מספיק, זורקים כמה גרעיני אמרנט ובודקים שהם מתפצפצים מיד כששמים. ) זורקים כמות קטנה (בערך כף) אמרנט לסיר מכסים (בסרטון שמה במחבת לא סגורה והכל ממש התלכלך- אני שמתי בשיר עם מכסה ואז לא מתעופף). מנענעים את הסיר רק שהגרגירים יתפזרו על התחתית אחיד ומשאירים. הגרגירים מתפצפצים ממש תוך כמה שניות. כשהפיצפוץ נחלש ישר מורידים מהאש כדי שלא יישרף (את הזמן הנכון לוקח כמה נגלות להשתפשפות- מה שנשרף שימו בצד- זה ממש כמה שניות).

bottom of page