Pilates & More

סטודיו לפילאטיס ותנועה
מור שבת בצלאל
צור יצחק, Israel

©כל הזכויות שמורות לסטודיו פילאטיס אנד מור / עוצב ע"י SITIX

    כוסמת-קוסמת המטבח


    הכוסמת היא צמח עשבוני חד-שנתי שמקורו במזרח אסיה, ממשפחת הארכוביתיים שזרעיו משמשים לאכילה. מבחינה בוטנית, הוא אינו נמנה עם הדגנים. הכוסמת אינה מכילה גלוטן, ולכן בטוחה לחולי צליאק. הכוסמת אומנם אינה דגן (זהו גרעין של פרי, כמו אגוז), אך מאחר ומייצרים ממנה קמח וגריסים המשמשים להכנת דברי מאפה, נוטים לסווגה עם הדגנים. שימוש בכוסמת כמזון ידוע מזה כ–8000 שנה. ערכה התזונתי של הכוסמת נחשב לגבוה ביותר.מכילה חלבון איכותי ועשיר בחומצה האמינית ליזין. עשירה בסיסים מסיסים ובמינרלים חיוניים כגון אבץ, נחשות, מנגן ואשלגן. מכילה נוגד חימצון הנקרא רוטין שעוזר לחזק את מחזור הדם והוורידים. הכוסמת בריאה מאוד היות ובעלת אינדקס גליקמי נמוך ואחוזי שומן נמוכים. היא מלאה בסיבים תזונתיים, וידועה בסגולותיה בחיזוק והגמשת כלי דם והורדת לחץ הדם.


    ישנם שני סוגי כוסמת: למי שעיקם פרצוף בטוח שזה קשור לזה שנזכר בריח של כוסמת חומה. ויש גם כוסמת אחרת, הירוקה. הירוקה אינה קלויה ואין לה ריח אופייני וכשמכינים אותה נכון היא מזכירה פתיתים. כסמת אפשר להכין מתוק או מלוח: מתוק כמו דייסה עם מים/חלב בתוספת סילאן, מלוח כמו פתיתים עם תבלינים. היחס בין הכוסמת לנוזל הוא 1 כוס כוסמת ו- 1/3/4 כוסות נוזל (מים). תבשיל כוסמת עם ירקות הוא אופציה מצוינת לארוחה שלוקחים ליום עבודה. כף טחינה למעלה וסלט ירקות קצוץ דק ולהתראות בערב.

    מקווה שהשתכנעתם,אם אתם לא מאלה שיודעים שאוהבים אותה, תנו הזדמנות, תכינו איתה מטעמים, שלבו אותה בתזונה, בתפריט השבועי. היא נוחה וקלה לעיכול, היא חומר גלם מצויין, מעניין ומזין. לאחר השרייה, ממליצה על לילה, אך ניתן פחות, להעביר אותה תהליך הנבטה, שתמיד מעלה את רמת החיות, הטריות, הזמינות וכל שאר הדברים הטובים בדגן/גרעין/קטנייה. הירוקה אינה קלויה ואין לה ריח אופייני וכשמכינים אותה נכון היא מזכירה פתיתים.הירוקה.. ויש גם כוסמת אחרת, כוסמת חומהלמי שעיקם פרצוף בטוח שזה קשור לזה שנזכר בריח של ישנם שני סוגי כוסמת: וכעת כמה מתכונים לשימוש בכוסמת: פיתות מכוסמת:

    המצרכים: 300 גרם כוסמת ירוקה בלבד (הגיע זמן לרכוש משקל…) 1 כפית אבקת סודה 1 כפית מלח עשבים 1 כף חומץ תפוחים איכותי מים

    אופן ההכנה: להשרות את הכוסמת ללילה.מינימום 4 שעות.רצוי להנביט, תלוי בכם. לאחר ההשרייה/הנבטה, להעביר את הכוסמת לבלנדר חזק, עם שאר המצרכים וכוס מים. הטקסטורה צריכה להיות סמיכה, יותר קרובה לפנקייקס סמיכים . לחמם תנור ל 170 מעלות. לשמן נייר אפייה, לרפד איתו תבנית אפיה. עם מצקת, שאותה תמלאו עד החצי, עם תערובת הכוסמת, צקו לעיגולים יפים מעל נייר האפייה. העבירו את התנור למצב גריל.אפו ל 4 דקות גריל ותחזירו לתוכנית אפייה רגילה כוונו טיימר לעוד 10 דקות, בידקו את המתוקות, אם עדיין רטובות בחלקן התחתון, הוסיפו עוד 10 דקות.לא להוציא ללא בדיקה מוקדמת. רק לאחר שבדקתם, שבפנים הן אפויות, בחוץ, מעט זהובות, תוציאו להתקררות. איכלו טרי או הכניסו להקפאה, לסנדוויץ' של מחר!

    #ללאגלוטן