top of page

חנוכה

עודכן: 23 באפר׳ 2020


**חנוכה**

חג החנוכה הוא אחד החגים האהובים עליי זהו חג מלא באור, תקוה, של עשיית הבלתי אפשרי, של ניסים קטנים וגדולים, של צחוק ואהבה ואמונה. האור, בעיניי בחג זה הוא בהוקרת התודה על הטוב וגם על הרע, בניסיון להבין שכל מה שבא עלינו הוא לטובה ועם זאת תמיד יש לנו את אפשרות הבחירה:" לבחור לחייך, לבחור לשמוח, לבחור לעשות טוב לגוף, לבחור להיות בריאים וחזקים, לבחור להזין גם את הנפש, לבחור להיות אנשים טובים יותר לעצמנו ולסביבה שלנו, לבחור לקנא פחות ולפרגן יותר, לבחור להאמין שמגיע לנו טוב. כל בחירה כזו היא אור שמסלק את החושך וחג חנוכה הגיע כדי להזכיר לנו את זה,.

אז... שיהיה חג שמח במיוחד : מאחלת לנו לעולם לא לוותר על תקוה ואמונה בדרכנו, שנאיר את העולם כל אחד ואחת באורו הייחודי ושדרך זו תהיה ספוגה באהבה.


ועכשיו קצת על ענייני תזונה שבחג המופלא הזה....

חנוכה הוא חנוכה, 8 ימים של אירועים וחגיגות בהם אנו נמצאים סביב פיתויים רבים. בימים אלו אנו נקרעים בין הרצון למצות וליהנות מהחג, מהאווירה מהסופגניות, מהלביבות ועוד לבין הרצון לשמור על הגזרה והמשקל. אפשרי? בהחלט כן! וכמו בכל שנה, הקונדיטוריות מתחרות בי

ניהן מי תוציא מתחת ידיה את הסופגנייה המופרכת ביותר. הרשת, מצידה, מתמלאת במתכונים לתחליפים בריאים יותר של סופגניות. אני לא יודעת מה איתך, אבל אני חושבת שעדיף לאכול את הדבר האמיתי, המקורי, בלי תחליפים ובלי תוספות מוזרות. כי כשאוכלים את הדבר האמיתי, מרגישים יותר הנאה וסיפוק ואולי אפילו מרגישים שכמות קטנה מספיקה, בעוד שאם אוכלים תחליפים, מרגישים קצת מקופחים וצורך בפיצוי.

מי שמכיר אותי יודע, שאחד מהאלמנטים בנוסחה שלי הוא להתמקד בארוחת חלבונים וירקות, באירועים וארוחות שבת וחג. כך נשאיר את הפחמימות לארוחות אחרות ולקינוח – נאזן את רמות הסוכר ונרגיש ערניים יותר לאורך זמן. אכילה בדרך זאת גורמת לכך שלא נאכל מכל הבא ליד ונרגיש בשליטה מלאה, עדין שבעים אף יותר !

אז מה עושים עם כל הסופגניות והלביבות של חג החנוכה? הנה כמה טיפים מנצחים שיסייעו לכם גם ליהנות מהחג וגם לשמור על בריאותכם: *אכלו מסודר! אל תגיעו לארוחת חג או מפגש משפחתי רעבים. אל "תשמרו קלוריות לערב"… היו מאורגנים ואכלו מסודר במהלך היום. חשוב מאוד שלא לדלג על ארוחות.

*אם חשקה נפשכם בסופגנייה בערב לקינוח: מומלץ לאכול במהלך היום פחות פחמימות, להתמקד בחלבונים וירקות ולשמור על הפרש קטן בין הארוחות. (בערך כל שלוש שעות).

*בצהרי היום לאכול סלט עם חלבונים. עוף או דגים וזה על מנת שהגוף יהיה שבע לאורך זמן לא יחפש מתוקים בשעות אחר הצהרים.

*לאחר שאוכלים במהלך היום כמו שצריך, נגיע לארוחה שבעים ונצטרך פחות להעמיס על הצלחת ולטרוף מהר…

*ההמלצה היא כמובן להתמקד בארוחה בחלבונים ולשמור לקינוח את הפחמימות כך נשמור על רמות הסוכר הנכונות ולא נעמיס פחמימות. שימו לב שאלכוהול גם הוא פחמימה. עודף פחמימות ומזון בבת אחת עלול לגרום לעלייה מידית במשקל, לנפיחות ועייפות, מיד עם סיום הארוחה..

*לאחר שנאכל בריא לאורך כל היום ולא הגזמנו בפחמימות וחלבונים, אפשר לטעום מהקינוח וליהנות ממנו. הכוונה בטעימה היא לא חצי מצלחת הקינוחים, אלא פרוסה קטנה של עוגה, 3 לביבות או סופגנייה (מומלץ אפויה)

והנה כמה טיפים על טיגון לכבוד החג: 1. אם כבר מטגנים, עדיף לטגן בשמן עמוק. למה? כי ככל שמטגנים בטמפרטורה גבוהה יותר, כך זמן הטיגון קצר יותר וכך נספג פחות שמן. שמן יכול להגיע לטמפרטורה גבוהה בהרבה מ-100 מעלות (הטמפרטורה המקסימלית שמים יכולים להגיע אליה) ובטמפרטורה גבוהה כזאת נוצר קרום סביב המאכל, שאוטם אותו ומונע ספיגה של שמן לתוכו.

2. איך תדעי שהשמן בטמפרטורה המתאימה? לפי הזמן שלוקח לחתיכה קטנה של לחם (קובייה של 2.5 סמ"ק) להיטגן: אם זה קורה תוך 60 שניות, השמן בטמפ של כ-180 מעלות, הטמפרטורה לטיגון סופגניות. אם זה קורה תוך 20 שניות ,השמן בטמפ. של כ-200 מעלות, טמפרטורה לטיגון צ'יפס.

3. אפשר בהחלט לטגן בשמן זית או שמן אבוקדו. עם זאת, אם לא תרצו שהמאכלים יקבלו את הטעם האופייני שלו, כדאי להשתמש בשמן אחר.

4. אם את בהריון, שימי לב שמזונות מטוגנים יכולים לגרום לצרבת, כיוון שהשומן מחליש את השסתום שבין הקיבה לבין הוושט. במקרה כזה, עדיף להכין לביבות אפויות (ואולי כדאי לוותר על הסופגניות).

5. מה עוד משפיע על ספיגת השמן במהלך הטיגון? נוכחות סוכר ושומן במאכל מגבירים את ספיגת השמן ודווקא לישה מוגברת של הבצק שיוצרת יותר גלוטן גורמת להפחתה בספיגת השמן.

זכרו- חנוכה זה לא רק סופגניות ולביבות! חנוכה הוא חג שמזכיר לנו איך אור יכול לגבור על החושך, איך עמידה על שלנו והתמדה יכולים לנצח גם כשהסיכויים נמוכים, ושניסים יכולים לקרות.

ובנימה זו... שני מתכונים בריאים כתחליף ללביבות המסורתיות המטוגנות:

לביבות בטטה אפויות מצרכים: 2 בטטות קישוא בצל גדול קצוץ מטוגן 20 גר' חמאה או שמן במקום ביצה כוס פירורי לחם 3/4 פטרוזיליה קצוצה פלפל שחור גרוס לפי הטעם כפית מלח

אופן ההכנה: להרתיח מים, להוסיף את הבטטות והקישוא לבשל עד שהם רכים. למעוך את הירקות והחמאה לערבב עם שאר המצרכים ולתבל. ליצור לביבות עם ידיים רטובות מעט ולהניח על תבנית מרופדת בנייר אפייה, מעט משומן. לאפות בתנור על 180 מעלות, 30 דקות, להפוך את הלביבות ולאפות עד שמזהיב מעט (כ 11 דקות בערך).

********************

לביבות סלק אפויות עם פטה ונענע רכיבים: 2 סלקים מקולפים ומגורדים 75 גרם גבינת פטה 2 ביצים 1/2 כוס קמח מלא 1/2 כפית אבקת אפייה 1/2 בצל סגול קטן קצוץ חופן נענע, קצוצה 1/2 כפית מלח מעט פלפל שחור.

אופן ההכנה: מחממים את התנור ל180 מעלות גורדים את הסלק, מגרדים גס ונותנים לנוח במסננת ל15 דקות. להגיר נוזלים. מגרדים את הפטה לתוך כערה בינונית, מוסיפים את הביצים, הסלק ויתר המרכיבים, בוחשים עד לקבלת תערובת אחידה. בעזרת כף צרו לביבות בגודל הרצוי והניחו על תבנית מרופדת בנייר אפיה משומן מעט. שטחו לגובה 1.5 ס"מ. אופים כ 12-15 דקות.

מאחלת לך חנוכה שמח ומלא אור!


bottom of page