השיטה / עקרונות

עקרונות הפילאטיס: 

שיטת התרגול הפופולארית החלה את דרכה בשנות העשרים של המאה הקודמת. ג'וזף פילאטיס, ממציא השיטה, קרה לה בשם Conteology. וכשמה כן היא, שיטה המסייעת להשיג איזון גופני ומנטאלי וזאת על ידי סדרת תרגילים על מזרן או מכשירים. כל אלו מבוססים על שילוב של ריכוז, שליטה ודיוק. ​

השיטה מתבססת על עקרונות עיקריים, לטענתו של פילאטיס, הבאים לידי ביטוי בכל תרגול:


א. תנועתיות - whole body movement

התנועה כל של הגוף באופן סימולטני שומרת על טווחי תנועה מלאים של השרירים, מפרקים, פאזיה... התנועה משפרת קואורדינציה, הדדיות ותזמון שרירי, עידוד סירקולציה של מערכת הדם והלימפה, מחזקת את התחושה הפרופריוצבטיבית, נותנת תחושה נעימה ועוזרת לתהליך החיטוב. 


ב. נשימה - breath - "מעל לכל, למד לנשום נכון"

הנשימה מזרימה חמצן לגוף וממריצה את מערכת הדם. בשיטת הפילאטיס הנשימה הינה מרכיב בלתי נפרד מהתרגול, הנשימה מאפשרת זרימה בתנועה וביצוע תנועות קשות ומסובכות ביתר קלות. תמיד נשאף לנשום נשימות עמוקות לכל חלל בית החזה והצלעות לניצול מקסימלי של הנשימה. 


ג. איזון

התפתחות שרירים מאוזנת- balanced muscle development- האיזון הנוצר בגוף מאפשר איזון של הנפש. 

 


ד. ריכוז - concentration

אין רגע ללא מחשבה או רגע לא חשוב בפילאטיס. בכל שלב של התרגיל מתבצע דיאלוג פנימי עם הגוף- להרגיש, להבין ולייעל את התנועה. הדיאלוג מצריך ריכוז מקסימלי לאורך כל תרגיל ולאורך כל השיעור. על ידי שליטה בגוף בכל תנועה, נגיע לרמת ביצוע גבוהה. 


ה. שליטה - control

פילאטיס קרא לשיטה - contrology- שליטה גופנית, פיזית ומנטלית. הוא דרש כי התרגיל יבוצע בשליטה מלאה של המוח על הגוף. כל תנועה נעשית במחשבה מלאה ומתוך סיבה. על ידי שליטה מלאה, נקטין את הסיכון לפציעות, נאמן ונכין את הגוף לחיי היומיום. 


ו. דיוק - precision

דיוק מעלה את רמת הביצוע של התרגיל עד אין סוף. השאיפה היא לדיוק מקסימאלי בביצוע כל תנועה. 


ז. קצב וזרימה - flow and rhythm

תנועה מטבעה מתמשכת, זורמת, דינאמית ונעה. בפילאטיס דגש על הזרימה בכל שלבי התרגיל ובין תרגיל לתרגיל -באופן זה הופך השיעור ליחידה אחת הרמונית ומתמשכת. הקצב נותן תחושת זמן נעימה וחולפת ולא ל"שעמום", אלא זרימה רציפה לזמן השיעור. 

יתרונות שיעורי פילאטיס מכשירים:

היתרון הגדול הוא העבודה הפרטנית בקבוצות קטנות, מה שמאפשר למדריך לעבוד עם כל מתאמן באופן מדויק יותר ולהעניק לו יחס אישי המסייע להתקדמות מהירה יותר ולעבודה בטוחה ובריאה.

המכשירים מהווים סביבת עבודה המאפשרת שינויים רבים בהתאם לצרכי המתאמן, ולראייה, מתאמנים מכל שכבות הגיל ומכל רקע בריאותי מתאמנים בפילאטיס מכשירים- החל מנכי צה"ל, מטופלים בפיזיוטרפיה ועד לקבוצות ספורט בכל העולם, רקדנים וכל מי שהגוף משרת אותו ככלי. למעשה, כולנו!!!

בשיעור פילאטיס מכשרירים הגוף חווה אתגרים גופניים רבים במנחים משתנים, בזוויות וטווחי תנועה הלקוחים מחיי היום יום והכוח מתפתח תוך כדי השגת התארכות בשרירי הגוף. לכן, המראה השרירי הנוצר הוא ארוך וחטוב ולא מנופח וקצר.

הנשימות המלוות את התרגול, יחד עם הזרימה בין תרגיל לתרגיל גורמות לתחושה גופנית ומנטאלית נפלאה בסיום השיעור- מתאמנים רבים מספרים שהם מרגישים שגבהו בכמה סנטימטרים במהלך השיעור.

לסיכום:  

לשיטתו של ג'וזף פילאטיס, פיתוח שרירים בצורה מאוזנת, מאפשרים תנועה יעילה ופעולת מפרקים בריאה. ריכוז מנטאלי מתמשך, דרוש לפיתוח הגוף. דיוק(תנועה מוגדרת, מסוימת וברורה) חשוב להשגת המנח הנכון. רק מעט חזרות מכל תרגיל נדרשות על מנת שהתרגיל והתנועה יבוצעו בשליטה מלאה, תוך שימוש השרירים והמאמץ הנדרשים לביצוע התנועה והתרגיל המסוים. נשימה, מקדמת תנועה טבעית. זרימה וקצב מעורר את השרירים לפעילות גדולה יותר. ביצוע תרגילי הפילאטיס תמיד יתבטא בדרישה להפעיל את כל הגוף כדי להגיע לתנועתיות מקסימאלית.

השגת שליטה מנטאלית על תנועת הגוף מאפשרת למתאמנים לפתח מודעות גופנית גבוהה, להשתקם מפציעות ואף למנוע פציעות עתידיות.

 

פילאטיס טען כי "אחרי 10 שיעורים תרגיש את ההבדל, אחרי 20 שיעורים תראה את ההבדל, ואחרי 30 שיעורים יהיה לך גוף חדש לגמרי".

Pilates & More

סטודיו לפילאטיס ותנועה
מור שבת בצלאל
צור יצחק, Israel

©כל הזכויות שמורות לסטודיו פילאטיס אנד מור / עוצב ע"י SITIX