גלוטן

עודכן ב: אפר 23


אז מהו גלוטן?? גלוטן הוא חלבון המהווה כ 90 אחוז מכלל החלבון שבגרגירי החיטה. הוא בעצם מחבר את מרכיבי הקמח יחד ומאפשר את הפיכתם לבצק. גלוטן מצוי בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל, אטריות, פתיתים, פסטה, בצקים, שיבולת שועל, בירה, מרקים, פירורי לחם, קרקרים, עוגיות וכו....

בהיותו חלבון הוא רכיב חשוב בתזונת האדם. כמו כל חלבון הוא משתתף בתהליכים רבים כמו בניית רקמת השריר, אנזימים, הורמונים, תאי עור, מערכת חיסון ועוד הרבה. כיום רק אחד ממאה אנשים נמצא כסובל מאי סבילות לגלוטן מה שמוכר כמחלת הצליאק (שימו לב יש הבדל בין אי סבילות לגלוטן לבין רגישות לגלוטן שאינו נחשב מחלה של ממש- כמו רגישות ואי סבילות ללקטוז החלב).

חשוב שתבינו שאין שום מחקר שאומר נגד צריכת גלוטן או שהורדת גלוטן מהתפריט יוביל לירידה במשקל!!! אבל .... ההשפעה של ההפחתה שלו לכמה ימים עושה טוב ובשילוב נכון של מזונות מאפשרת לגוף לפרק תאי שומן מהר יותר.

אין בגלוטן חשיבות מיוחדת לגוף, אין בו חומצות אמינו מיוחדות ולכן הוא גם לא דרוש לנו במיוחד. מה שכן זה אכן טרנד היום ואני שמחה להשתמש בו מידי פעם במינון נכון ובאיזון.

יש כאלו שמורידים גלוטן מהתפריט שלהם ואז מתחילים לקנות מוצרים "ללא גלוטן" שהם עדיין שטויות, מתוקים, לא כוללים מספיק חלבון, לא מעשירים את הגוף בברזל, לא מוסיפים סיבים - ולעיתים אף מקשים על העיכול. חשוב שתזכרו שזה שזה ללא גלוטן לא אומר שזה בהכרח מזין /הכרחי לנו/חסר קלוריות!!!

אז אל תחפשו את התחליפים בחנויות של "ללא גלוטן"- הם חומרים מעובדים שהגוף לא יודע לעכל אותם וממש לא נדרשים לנו !!! אילו תחליפים מזינים יש? יש! ובשפע!! למשל: מוצרים על בסיס שעועית/ אורז/קינואה/כוסמת/דוחן/אמרנט/קטניות: עדשים, חומוס, פול, אפונה, מאש. זכרו שלא חשוב רק מה אנחנו אוכלים אלא גם כמה.

רובינו אוכלים לא רק כשאנחנו רעבים ורק בשביל לשבוע. לפני כל חריגה -עצרו והסתכלו, חשבו ותראו את המחר בבוקר בעינייך!!!

מתכון מגניב ללחם טחינה ללא גלוטן מה צריך: רטובים: 2 כפות צ׳יה + 1/4 כוס מים 2 כפיות חומץ 6 כפות טחינה גולמית (אפשר חצי חצי מלאה ורגילה) 2 כפות סילאן 1/3 כוס מים יבשים: 1 כפית אבקת אפייה 1/2 כפית סודה לשתייה מלח על פי טעם 1 כוס דחוסה קמח עדשים כתומות קישוט: פשתן, גרעיני חמניה, סומסום, גרעיני דלעת אופן ההכנה:

להדליק תנור על 170 מעלות

בקערית לערבב צ’יה עם 1/4 כוס מים ולהניח בצד 3-4 דקות

בקערה לערבב את כל המרכיבים היבשים

להוסיף את כל המרכיבים הרטובים ואת תערובת הצ’יה

לערבב טוב- התערובת תהיה סמיכה אך לא מאוד בצקית

להעביר לתבנית אינגליש 22 ס"מ משומנת היטב

לקשט כאהבת נפשכם

.לאפות 45 דקות להוציא ולקרר על רשת לפחות שעתיים עד שפורסים

טעיםםםםםם....


#ללאגלוטן

Pilates & More

סטודיו לפילאטיס ותנועה
מור שבת בצלאל
צור יצחק, Israel

©כל הזכויות שמורות לסטודיו פילאטיס אנד מור / עוצב ע"י SITIX