רעיונות לפעילויות עם הילדים בתקופה זו

עודכן ב: 13 אפר 2020

אז כולנו התבשרנו כי בשבועות הקרובים הילדים בבית. ניסיתי לרכז כאן אוסף של פעילויות שניתן לעשות בבית או בגינה למטה.

יש כאן מגוון פעילויות שמתאימות לגילאים שונים אבל עם התאמות קטנות כמעט כל פעילות יכולה להתאים לכל הגילאים. אז אם תרצו שהתקופה הקרובה תעבור בכיף והנאה זה הזמן להתכונן ולהיות מוכנים עם מגוון פעילויות והכי חשוב לשמור על מצב רוח טוב, למענכם ולמען ילדיכם.


א. הגדירו תיאום ציפיות ברור לתקופה הקרובה - בעת עבודה מהבית עם ילדים, אתם זקוקים לשיתוף הפעולה של כולם. צרו פגישה משפחתית והסבירו לילדכם שאתם צריכים להתמקד בשעות העבודה. עבודה מהבית מצריכה מאמץ משותף של כולם.

ב. צרו חלל למשחקים וייעדו חלל עבודה שקט וללא הפרעות, במידת האפשר.

ג. צרו יחד רמזור לדלת - טיפ מאלו שעובדים מהבית אשר משתמשים ב"רמזור תאורה", ההורה מניח טבעת גדולה בצבע אדום, צהוב או ירוק על ידית הדלת / שולחן העבודה. ירוק פירושו- ניתן להיכנס, צהוב פירושו- לשאול קודם ואדום אומר- לא להפריע. זה הופך את הפרודוקטיביות לסוג של משחק לילדים בצורה ויזואלית וקלה להבנה.

ד. בנו יחד תכנית מטלות מהנה עבורם - כל עשייה איתכם היא לימוד ומשחק, זה נהיה ממש כיף לקפל כביסה ולהחזיר דברים למקום - זה לא מטלה, זה משחק חדש :( . לשים במדיח, לשטוף יחד כלים, לחתוך ירקות למחר וכן הלאה. במיוחד בשביל זה נוצר המשחק צנצנת "משעמם לי", בקובץ תוכלו למצוא את כל העזרים ובסופו הוראות מפורטות להכנת המשחק. .

ה.תזכירו לעצמכם שאתם בבית, היום ארוך ויש לזה יתרונות - לא ממהרים לשום מקום, אז עושים הכל בנחת. זו הזדמנות לעבוד ברזולוציות שלא מתאפשרות תמיד. למשל, לתת להם לעשות לבד כל מיני דברים שאולי ביומיום לא תמיד מתאפשר כי ממהרים: לנסות גם חמש פעמים לגרוב את אותה הגרב, להשחיל את הכפתור וכו׳. לא ממהרים, אין דחיפות, גם אם משהו לא יעשה עכשיו הוא יעשה אחר כך.

ו. משהו ישן וטוב - דווקא *לא* להוציא דברים חדשים למשחק או פעילות. לתת להם קודם למצות את מה שיש בבית, לגלות מחדש משחקים שנשכחו, צבעים שלא השתמשו בהם ועוד. להוציא דברים חדשים אפשר תמיד, אבל זה עלול לעורר ציפיה שבכל רגע של שעמום ״נשלוף איזה שפן מהכובע״. לפעמים באמת שזה בסדר שישתעממו. לפתע תגלו שהם מסוגלים לבד למצוא מה לעשות, פתאום יציעו רעיון נחמד לתעסוקה ויגלו עניין במשחק ישן. אפשר גם להציע וריאציה חדשה לפעילות אהובה. למשל, אם אוהבים לצייר במכחולים, להציע לצבוע קופסא, או קרטונים של קופסאות קורנפלקס שהתרוקנו, במקום דפים. אם אוהבים להשחיל, להשחיל על סוג אחר של חוט או על תיל או על שיפוד... לפעמים אפילו לשבת להרכיב פאזל במקום חדש מעורר עניין מחודש.

ז. יש אחים גדולים בבית? השתמשו בהם לפעילויות יחד עם הילדים הקטנים. האחים יכולים להעסיק אחד את השני במיוחד כאשר מדובר בטווחי גיל סבירים. העניקו לאחים הגדולים אחריות, הציעו שכל אחד בתורו יציע רעיון לפעילות. במידה ויש חצר- משחקי כדור / תופסת / מחבואים / גומי עם האחים יכול להיות פעילות מוצלחת יחד.

ח. ציון יום / חודש המעשים הטובים - הציעו לילדים לחשוב על דרכים יצירתיות לעזור ולתרום בתקופה הזו. למשל, הציעו לשכנים המבוגרים לעשות קניות עבורם או להוציא את הכלב, למדו את סבא וסבתא להשתמש באפליקציות וידאו לשיחות עם המשפחה מרחוק, הכינו מארז למשלוח עבור קרובי משפחה וחברים בבידוד ועוד..

ט. אכלו במטבח והכינו יחד ארוחות צהריים - ארוחת הצהריים היא זמן איכות נפלא בבישול ואפייה עם הילדים ומספקת הפסקה ראויה, במיוחד כשעובדים מהבית. ארוחות הן תחנה מדהימה שיש הרבה מאוד פעילות סביבה לפני ואחרי. יש להורים לפעמים נטייה לראות את המסביב כמשהו ״שקוף״ שצריך לתקתק - שהאוכל כבר יהיה בשולחן, שהכלים כבר יהיו בכיור. אבל גם את זה אפשר לעשות כפעילות ומאוד מאוד בנחת- לתת להם לבחור את כלי האוכל, לעמוד להכין יחד איתם )לפי יכולת, גם אם זה אומר שיאכלו את הסלט תוך כדי שחותכים אותו ובפועל בשולחן לא יאכלו ממנו כלום(. לפנות לפי סוג כלים, לפי צבעים. המטלית היא הצ׳ופר למי שהביא הכי הרבה כלים, וכו׳. הדבר הטוב ביותר הוא להפוך את אזור העבודה שלכם לאזור ללא אוכל. שמרו בקבוק מים או כוס קפה בהישג יד אך את האוכל העיקרי אכלו בפינת האוכל. תוכלו לבקש מהילדים לאסוף מתכונים שתוכלו להכין יחד. לינק למתכונים בריאים ומזינים לתקופת הקורונה. תוכלו לשתף מתכונים ולמצוא עוד הרבה נוספים בקהילת הפייסבוק.

י. שמרו על שגרה ופעילות גופנית: צאו להליכה קצרה מחוץ לבית (בהתאם להנחיות), תעשו תחרויות ריצה, קפיצות, נסו לאתגר את הגוף עם תרגילים חדשים שדורשים תהליכי תרגול. הצטרפו לשיעורי הלייב שלנו של הסטודיו, קחו רעיונות מהבלוג לעוד רצף תרגילים לעבודה עצמית בזמנכם החופשי. היום באינטרנט באמת יש שפע והמון, ולפעמים מבלבל כ"כ עד שלא מאפשר לנו יכולת בחירה ואז מחליטים לוותר. תראו שאתם מתמקדים במשהו שאתם יכולים להתמיד לאורך זמן. גם אם זה 15-20 דק בלבד ביום.

יא. המסך לא תמיד כ"כ מזיק. נסו לצפות בתוכניות לימודיות ומחנכות. למשל:

  1. אתר בידודי - אלפי שעות של תוכן חינוכי לקטנים ולגדולים.

  2. מבודדים - אתר כאן 11 לילדים בעת בידוד.

  3. מאגר הפעלות מוכנות של שטראוס לילדים.

  4. בריין-פופ מתגייסת ללמידה בחירום.

  5. עשר אצבעות - לימוד חשבון בצורה חוויתית.

  6. קריאה ראשונה - אתר ללימוד קריאת עברית.

  7. להיות בתנועה - מאגר משחקים של פעם.

  8. אתר סוכנות החלל הישראלית משתף בפעילויות לילדים בכל הגילאים.

  9. סבי