Pilates & More

סטודיו לפילאטיס ותנועה
מור שבת בצלאל
צור יצחק, Israel

©כל הזכויות שמורות לסטודיו פילאטיס אנד מור / עוצב ע"י SITIX

    חיזוק מערכת החיסון


    הנטורופתיה והרפואה המשלימה מאמינות בחיזוק מערכת החיסון ובמניעה. איך עושים זאת? לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לחזק את מערכת החיסון שלכם ככל הניתן (המידע נאסף מאוסף כתבי עת בנושא חיזוק מערכת חיסון).  ראשית, קבלו אבחון רפואי: במידה ויש תסמיני חום, צרו קשר עם מרפאת האם שלכם לקבלת אבחון רפואי על מנת לבדוק את הסיבה לחום ולתסמיניו. חום גבוה, נזלת, התעטשות, צמרמורות ושאר תסמיני "שפעת" יכולים להיגרם גם רק מהתקררות קלה ולא בהכרח קורונה.  שנית, ותרו על מזון קשה לעיכול וחסר ערך תזונתיכאשר חיה פצועה או חולה בטבע היא פשוט מפסיקה לאכול. בהפסקת האכילה יש היגיון רב: הגוף זקוק לכמה שיותר אנרגיה על מנת להתמודד עם הווירוס שחדר. אותה האנרגיה מנוצלת לצורך העלאת חום הגוף (שמאפשר את חיסול הווירוסים) ולצורך ייצור מוגבר של תאי דם לבנים, שמסייעים להתמודדות עם הוירוסים. אכילה רבה מידי גוזלת מהגוף אנרגיה חשובה, שמתבזבזת בשל תהליכי העיכול שנחשבים כגזלני אנרגיה. מומלץ לצרוך מעט מזון, ובעיקר כזה קל לעיכול ובעל סגולות רפואיות, כמו מרק ירקות צח, מיצי פירות וירקות מדוללים ומעט אורז. שלישית, הרבו בשתיית נוזלים: לנוזלים ישנה חשיבות רבה הן בבריאות והן בחולי כיוון שהמים עוזרים לגוף בפינוי רעלים. מלבד מים ניתן לשלב חליטות צמחי מרפא, שיכולות גם הן לסייע לטיפול. צמחים מומלצים לחליטה: לואיזה,לימון, מליסה, אכיניאציה, אסטרגלוס, סמבוק שחור וטימין. רביעית, הימנעו ממזונות יוצרי ליחה: מזונות יוצרי ליחה עלולים להכביד על הגוף, שגם כך נמצא בתהליך של הפרשת רעלים על מנת להבריא. המזונות יוצרי ליחה העיקריים הם: בננות, מוצרי חלב, קמח וסוכר לבן, פחמימות פשוטות וחסרות ערך תזונתי, בוטנים, אגוזים ,פירות הדר (לכן לא מומלץ לשלב אותם בזמן מחלה, גם לא במיצי הפירות, למות שהם מכילים וויטמין C), מזון מעובד ומזון מטוגן.  חמישית, השתמשו בתרופות סבתא: מים חמים עם לימון דבש וקינמון יכולים לסייע לטיפול בהצטננות. גרגרו מי מלח להפגת כאבי גרון. צרכו ג'ינג'ר בשילוב כוס מים חמים, דבש וקוביות בצל לחיזוק מערכת החיסון ולטיפול נוגד וירוסים. שישית, נצלו את הזמן למנוחה אמיתיתקחו ספר טוב, כבו את הטלפון והיכנסו למיטה מחוממת. המנוחה תאפשר לגופכם להחלים במהירות ובקלות. הגוף זקוק לה על מנת לתעל את כל האנרגיות שלכם לצורך ריפוי. חוסר מנוחה יגזול מהגוף אנרגיה הכרחית לריפוי ויוביל להחלמה איטית וארוכה יותר. בנוסף, חוסר מנוחה יכול להוביל להתפתחות מחלה רצינית יותר. כך, למשל, התקררות לא מטופלת יכולה להוביל לדלקת ריאות. שביעית, שלבו תוספי מזון וצמחי מרפא: ישנם מספר תוספי מזון וצמחי מרפא שיכולים לסייע לריפוי והחלמה מהירה. מומלץ לבחור את התוספים והמינון לאחר יעוץ מקצועי. תוספי המזון וצמחי המרפא העיקריים לטיפול במחלות החורף הם: מולטי וויטמין, אבץ, וויטמין C, פרוביוטיק, פטריות כוח, אכיניציאה, אסטרגלוס, סמבוק שחור, טימוס וולגריס, אונה דה גטו ,פרופוליס, הידרסטיס וליקוריץ. כמובן שזו רק חלק מהרשימה. בנוסף, אפשר לשלב שמניים אתריים: השימוש בשמנים אתריים לטיפול במחלות חום ובמניעתם הוא אידיאלי ומוצלח לכל בני הבית. השמנים האתריים הם למעשה החומרים הנדיפים של הצמחים והם מכילים בתוכם סגולות רפואיות שנקבעות על פי סוג הצמח והחלק שמננו הפיקו את השמן. ניתן להשתמש בשמנים באמצעות מבער או על ידי תערובת מוכנה מראש למריחה על בית החזה והגב. השמנים המומלצים: אקליפטוס, הדס לבונה, עץ התה, קמומיל, לבנדר, לימון ואורגנו. ניתן לטפטף 2-3 טיפות מהשמן הנבחר בפינות הבית ובפינות המיטה ובכך לסייע להחלמה מהירה ולמנוע הדבקה של בני הבית. שמינית, ואולי הכי חשוב, באופן מפתיע, בעיניי- פעילות גופנית: אולם נשמע מוזר אבל...פעילות ספורטיבית, כך טוענים חוקרים, יעילה גם לחיזוק מערכת החיסון ולשיפור מערכת החיסון.עם ההזדקנות אנו עדים לירידה הדרגתית בתפקוד של מערכות שונות בגוף. מדובר בירידה שמועידה את האדם הזקן לפורענות. הירידה אינה אחידה במערכות השונות מבחינת הקצב ואינה דומה בקרב אנשים שונים באותו גיל. גורמים שונים תורמים לירידה, וגורמים אחרים עשויים להאט את הקצב. לדוגמה, ריתוק של אדם למיטה תורם להאצת ירידת מאסת השריר, אולם פעילות גופנית המשכית עשויה להאט ירידה זו. מחקר מרשים ואיכותי המוביל JAGS מדצמבר 2009, הראה שיפור ביכולת החיסונית של הגוף תחת פעילות גופנית. המחקר בדק באם פעילות אירובית משפיעה לטובה על התגובה של הנוגדנים לשפעת ועל התחלואה. המסקנה היתה כי לאלו שהיו פעילים משמעותית בתקופת החולי (בתקופה בה הנוגדנים לשפעת היו גבוהים), היתה הגנה גדולה יותר מאשר לחבריהם שלא עסקו בפעילות שכזו.  מחקר זה מצטרף למחקרים אחרים ולתצפיות שמראים כי חוסר פעילות תורם לירידה במערכת החיסונית, ואילו פעילות גופנית וספורט עוזרים למערכת. המסקנה המתבקשת היא להמשיך בפעילות משמעותית כל עוד ניתן.  בריאות וספורט, אם זה עדיין לא ברור, הולכים יחד. ולצורך העניין- לכל מי שבידוד בתקופה הקרובה- מארגנת לכם סרטון לתרגול עצמי בבית לימים שכאלו- אדאג לשלוח אליכם באופן אישי, היו זמינים :) תשיעית, זכרו כי תזונה בריאה היא הכרחית לחיזוק גופכם. לתזונה בריאה במהלך שגרת החיים יש חשיבות רבה בשמירה על מערכת חיסון חזקה ובריאה. מזונות כמו פחמימות פשוטות וסוכרים, קפאין, אלכוהול, שתייה ממותקת, צריכה עודפת של מוצרים מן החי (חלב, גבינות, בשר וביצים) עלולהה להחליש את מערכת החיסון שלנו. לעומת זאת, תזונה עשירה בוויטמינים ובמינרלים המצויים באגוזים שונים, שקדים, פירות העונה, ירקות בצבעים מגוונים, דגנים מלאים וקטניות תגרום לגופכם להיות עמיד יותר בפני מחלות החורף השונות. מומלץ לגוון בסוגי המזונות שאתם אוכלים על מנת לקבל את כל רכיבי המזון החיוניים. שלבו בעיקר את מזונות העל הבאים: מרק עוף צח, גרעיני דלעת, אגוזי ברזיל, פלפל וברוקולי, גזר ובטטה, שום ובצל, תפוח ועלים ירוקים. בנוסף שלבו תבלינים מחממים (במידה ואתם סובלים מלחץ דם גבוה עשו זאת במתינות) כמו קינמון, רוזמרין וג'ינג'ר ותבלינים נוגדי דלקת ונוגדי חיידקים/מזהמים כמו אורגנו, כורכום, זעתר וכמון. עשירית, לחץ וסטרס הם מקור לבעיות רפואיות רבות, ביניה לחץ דם גבוה, סוכרת, בעיות עיכול ודיכאון. לחץ כרוני גורם להחלשות מערכת החיסון ולחדירות יתר של מזהמים ווירוסים לגופנו. טיפול בסטרס ובלחץ באמצעות חשיבה חיובית ודמיון מודרך, טיפולי מגע (שתורמים גם להפגת הסטרס וגם לפינוי פסולת ורעלים), פעילות גופנית, שמנים אתריים וצמחי מרפא יכול לתרום את חלקו לחיזוק מערכת החיסון ולמניעת מחלות החורף. ולבסוף,סביבה מאווררת תעזור לכם להימנע מהידבקות בווירוסים שונים. לבוש טוב וחם יסייע לגופכם להגן על עצמו והגיינה אישית, שכוללת רחיצת ידיים וניקיון בסיסי, יתרמו את חלקם למאמץ שלכם לעבור את החורף בשלום. לסיכום, זכרו כי פעולות מונעות קטנות עושות הבדל גדול! אז חוץ מלשלב הרבה ספורט כדי לשמור על שפיותוגם כדי לחזק את המערכת החיסונית שלנו, וחוץ מלשטוף ידיים טוב טוב ועל פי ההנחיות, תוכלו גם להשתמש בתרסיסי חיטוי ולנקות את הסטודיו בסוף כל שיעור (שימו לב להשתמש בתרסיסים המכילים לפחות 70% אלכוהול).  וכדי להסוות קצת את הריח, תוכלו לרסס בנוסף גם תרסיס שמכיל שמן אתרי עם ריח נעים. :והנה דוגמא לתרסיס שניתן להכין לבד ובקלות :בבקבוק זכוכית של 100 מ״ל נמזוג לתוכו 30 מ"ל אלכוהול לשתייה 70% 70 מ"ל מים מזוקקים מהולים בכפית מלח מומס. 10 טיפות שמן מכל שמן אתרי: לבנדר, רוזמרין, אקליפטוס, עץ התה, מנטה. אפשר לרסס על עצמכם לפני שיוצאים או לרסס את החדר. שיהיה לנו רק בריאות. אמן.